contributii online

1. ana la dragalina

















Mergand catre Dobrogea cu masina, Ana a vazut acest turn de apa daramat langa Slobozia, mai exact in Dragalina. Este vorba de un turn de apa feroviar, identic cu cel din depoul Chitila, sau de langa depoul Grivita. Aceste turnuri au fost construite la inceputul secolului XX.

















Constructia de caramida pe care se sprijinea rezervorul de foi metalice prinse in nituri a fost daramata sau s-a daramat de la sine. Desi par niste constructii cu inaltime mica, dimensiunile lor pot fi apreciate doar in asemenea cazuri exceptionale, cand sunt desfacute in parti componente. Pe langa rezervorul imens, cei doi oameni par neglijabili ca marime.

















Dragalina mai are si alte turnuri si formele lor ma fac sa ma gandesc ca acolo este posibil sa existe un depou sau un triaj, la fel ca cel din Chitila. Si asta deoarece turnul de mai jos e similar cu unul dintre turnurile depoului Grivita. Cele doua tipuri de turn par sa fie parte din dotarea standard a unui depou, de aceea presupun ca in preajma lor trebuie sa existe o asemenea constructie feroviara.

















Tot la Dragalina mai exista inca un turn, total atipic. Nu e vorba de modelul comunist si nici de turnurile de inceput de secol legate de istoria cailor ferate.

















E un turn cu un rezervor cilindric asezat pe piloni de sustinere. Mi-ar fi placut o fotografie in care zoom-ul digital sa nu fi distorsionat imaginea intr-un mod atat de evident. Insa chiar si asa, turnul este spectaculos, unic printre toate turnurile gasite pana acum, neputand fi inclus in nici o tipologie.



















2. oana la iasi

In gara Iasi, Oana a fotografiat acest turn. Din nou o forma inedita, un rezervor asezat pe piloni de sustinere dispusi hexagonal, cu o scara in spirala plasata in interiorul structurii de sustinere. Rezervorul cilindric are si ferestre in toata partea superioara. Se pare ca la un moment dat rezervorul a fost pictat in rosu.






















Mi-ar placea sa stiu ceva mai multe despre istoria acestui turn. Nu face parte nici din categoria de turnuri de sfarsit de secol XIX (asa cum sunt turnul din Uranus si Foisorul de Foc) si nu e nici un turn comunist. Perioada dintre 1900-1950 imi e necunoscuta si nu pot plasa in mod sigur nici un turn de apa in acest interval. Mi-ar placea sa gasesc un asemenea turn, desi nu sunt sigur ca ar fi cel din gara Iasi.

Tot mergand de la Iasi la Bucuresti, Oana a mai fotografiat un turn comunist tipic, identic aproape cu turnul de la Pipera.






















3. vlad nanca plimbandu-se pe victoriei

Vlad se plimba pe strada cand a gasit pe jos numarul 12/1987 din revista Paza contra incendiilor. Printre altele, la pagina 18 revista gazduieste un articol despre o inventie a inginerilor romani din vremea respectiva.
















Este vorba de un sistem de reglare automata a nivelului apei in castelele de apa. Articolul are si o ilustratie foarte interesanta, care arata impartirea interiorului unui turn de apa comunist de tipul celui de la Policolor, sau de la Gara Obor.


4. neon la brasov

Mergand spre Brasov Neon a fotografiat acest turn de apa in gara din localitatea Buda. Exista cateva asemenari intre acest turn si turnul de caramida de langa depoul Grivita, care este insa mai inalt cu un etaj decat acesta si nu este tencuit si varuit pe exterior.

No comments: