facultatea de medicina - demolat

.
Hartile Google imi fac in ultimul timp niste surprize destul de amare. Dintr-un comment de pe blog aflasem ca exista un turn in curtea Facultatii de Medicina si eram nerabdator sa aflu despre ce e vorba. Pe harta Google, care are vreo patru ani vechime l-am gasit destul de rapid. Ma asteptam sa gasesc la Eroilor ceva similar cu cel de la Spitalul 9, datorita faptului ca si acolo un complex de constructii de inceput de secol XX era deservit de o centrala termica si de un turn de apa.














Intr-o duminica am intrat in curtea Facultatii si am ratacit un pic pe langa o centrala termica nou-nouta. Mi-am luat inima in dinti si l-am intrebat pe unul dintre lucratori daca stie ceva despre turnul de apa. M-au privit uimiti si m-au trimis la un domn Stelica, mai batran decat ei, care se zicea ca ar sti mai multe despre asta.

Nea Stelica era la el in atelier, lucra la o piesa pe un banc. Mi-a spus ca un alt angajat ar avea niste poze cu turnul inainte de demolare. Si ca fusese daramat acum vreo doi ani de zile, cand se construise noua centrala. M-a dus in curtea din spate, pe unde venisem si mi-a aratat un gard metalic inalt de vreo doi metri, spunandu-mi ca acolo fusese turnul de apa. Noua centrala se afla in apropiere, incat nu prea imi dau seama de ce l-au daramat. Locul fundatiei ramasese gol si il inconjurasera cu gardul acela.
















Mi-a spus sa revin luni, ca sa ma duca la colegul lui, care avea pozele. Si saptamana urmatoare m-am dus din nou la Facultatea de Medicina. Nea Stelica m-a dus in biroul unui al doilea Stelica, langa bazinul de inot neterminat. Sub sticla de pe masa lui am vazut doua fotografii ale turnului, care mi s-a parut minunant ca structura. Niste inflorituri si o fantezie definitorie pentru constructiile industriale de secol XIX, care de atfel se voiau a fi doar obiecte functionale.
















I-am aratat micul meu album si i-am expus pe scurt problema. Nu puteam sa fotografiez turnul care nu mai era, deci voiam pozele de pe masa lui. Cumva ii intrase acestui al doilea Stelica in cap ideea ca pozele sunt unicat, ceea ce era adevarat. Si ca sunt foarte importante si ca nu trebuie sa mi le dea cu una, cu doua.
















Asa ca mi-a spus sa revin inainte de ora noua si a incheiat discutia. Asta era anul trecut in decembrie. M-am dus la el in ianuarie cu o sticla de vin si l-am rugat sa scaneze pozele si sa mi le puna pe un cd. Saptamana trecuta l-am sunat sa il intreb din nou de poze si mi-a spus sa trec luni pe la el ca mi le da sa le fac o copie.






















Astazi am fost din nou la Facultatea de Medicina, cu inima stransa, pentru ca nea Stelica asta avea o fata de bandit si nu stiam ce ganduri are. Insa atunci cand am intrat la el in birou m-a primit oarecum binevoitor, a dat la o parte sticla de pe masa lui, a scos pozele si mi le-a dat, rugandu-ma sa i le aduc inapoi in doua zile.

Mai jos, un scurt istoric al cladirii Facultatii de Medicina, luat de pe wikipedia:

Constructia Facultatii de medicina a fost complet terminata si inaugurata in ziua de 12 octombrie 1903, cand s-a facut si inaugurarea statuii lui Carol Davila, asezata in fata facultatii. Initiativa ridicarii unui monument al lui Davila a fost luata la primul congres medical national care a avut loc la Bucuresti in octombrie 1884. Statuia, opera valoroasa a lui Carol Storck, a fost turnata in bronz in atelierele Scolii de arte si meserii din Bucuresti.

1 comment:

Anonymous said...

Imi aduc vag aminte, e o problema de cativa ani in legatura cu avizul de demolare. Se sustinea in expertiza ca e un pericol public si ca trebuie demolat. De la monumente istorice s-a incercat salvarea lui (ansamblul facultatii e monument) dar se pare ca avea soarta pecetluita. Pacat